Οδηγός εταιρικής φορολογίας του Μαυροβουνίου 2026
Το Μαυροβούνιο ξεχωρίζει ως μία από τις πιο ελκυστικές φορολογικές δικαιοδοσίες εταιρειών στην Ευρώπη στο 2026. Προσφέροντας μια προοδευτική εταιρική φορολογική δομή που ξεκινά από μόλις 9%, η χώρα παρέχει ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον για φορολογική βελτιστοποίηση, προσελκύοντας πολυεθνικές εταιρείες, δομές χαρτοφυλακίου και ψηφιακές επιχειρήσεις.
Η κλίμακα προοδευτικού φόρου εισοδήματος επιχειρήσεων (CIT).
Στο Μαυροβούνιο, ο φόρος εισοδήματος εταιρειών υπολογίζεται σε προοδευτική κλίμακα με βάση το φορολογητέο κέρδος της εταιρείας:
- Κέρδη έως 100.000 €: Φορολογούνται με κατ' αποκοπή συντελεστή 9%.
- Κέρδη από 100.001 € έως 1.500.000 €: Φορολογούνται με σταθερό ποσό 9.000 € + 12% για ποσό που υπερβαίνει τα 100.000 €.
- Κέρδη άνω των 1.500.000 €: Φορολογούνται με σταθερό ποσό 177.000 € + 15% για ποσό που υπερβαίνει το 1.500.000 €.
Ακόμη και στην υψηλότερη προοδευτική κατηγορία (15%), ο εταιρικός φόρος του Μαυροβουνίου παραμένει σημαντικά χαμηλότερος από τους μέσους συντελεστές στη Δυτική Ευρώπη, όπου οι εταιρικοί φόροι κυμαίνονται συνήθως από 20% έως 30%. Για παράδειγμα, ο εταιρικός φόρος της Τουρκίας ορίζεται στο 25% (με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να πληρώνουν έως και 30%) και οι δομές προσωπικών/εταιρικών εισοδημάτων σε χώρες της ΕΕ με υψηλή φορολογία μπορεί να υπερβαίνουν το 35%.
Προσδιορισμός Φορολογητέου Κέρδους και Εκπτώσεων
Το φορολογητέο κέρδος μιας εταιρείας προσδιορίζεται με την αναπροσαρμογή των λογιστικών κερδών σύμφωνα με το Νόμο περί Φορολογίας Εισοδήματος Νομικών Προσώπων.
- Εκπιπτόμενα έξοδα: Τα περισσότερα έξοδα που σχετίζονται με τις επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων των μισθών, των ενοικίων, των διαφημίσεων, των τόκων επιχειρηματικών δανείων και των αποσβέσεων των περιουσιακών στοιχείων, εκπίπτουν πλήρως από τον φόρο.
- Μη εκπιπτόμενα έξοδα: Προσωπικά έξοδα εργαζομένων ή μετόχων, υπερβολικά έξοδα εκπροσώπησης (μόνο το 1% των συνολικών εσόδων εκπίπτει για ψυχαγωγικά/επαγγελματικά γεύματα) και οι φόροι που καταβάλλονται σε άλλες δικαιοδοσίες γενικά δεν εκπίπτουν.
Μεταφορά φορολογικών ζημιών
Εάν η εταιρεία σας καταγράψει φορολογική ζημία σε οποιοδήποτε δεδομένο έτος, αυτή η ζημία μπορεί να μεταφερθεί για να συμψηφιστούν φορολογητέα κέρδη για έως και πέντε συνεχόμενα έτη. Αυτό είναι εξαιρετικά επωφελές για τις νεοφυείς επιχειρήσεις και τις εξελίξεις σε ακίνητα που συνεπάγονται υψηλό αρχικό κόστος εγκατάστασης πριν από τη δημιουργία καθαρών κερδών.
Παρακρατούμενοι φόροι (WHT)
Όταν μια εταιρεία του Μαυροβουνίου πραγματοποιεί πληρωμές σε οντότητες μη κατοίκους, ισχύει παρακράτηση φόρου 15% για:
- Μερίσματα και διανομές κερδών.
- Δικαιώματα και δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας.
- Πληρωμές τόκων δανείων.
- Αμοιβές που καταβάλλονται για συμβουλευτικές υπηρεσίες, έρευνα αγοράς και ελεγκτικές υπηρεσίες.
Ωστόσο, εάν το Μαυροβούνιο έχει συνάψει Συμφωνία Αποφυγής Διπλής Φορολογίας (DTAA) με τη χώρα του αποδέκτη, ο συντελεστής WHT συχνά μειώνεται στο 5% ή στο 0%.
Προθεσμίες και Συμμόρφωση
- Φορολογικό έτος: Το φορολογικό έτος ευθυγραμμίζεται με το ημερολογιακό έτος (1η Ιανουαρίου έως 31η Δεκεμβρίου).
- Προθεσμία υποβολής: Οι εταιρείες πρέπει να υποβάλουν τις εταιρικές φορολογικές δηλώσεις και τις οικονομικές τους καταστάσεις στη Διοίκηση Εσόδων και Τελωνείων έως τις 31 Μαρτίου του επόμενου έτους.
- Πληρωμές: Οι φορολογικές υποχρεώσεις πρέπει να διευθετηθούν πλήρως την ημέρα υποβολής της φορολογικής δήλωσης.